Maternal-infant factors associated to the development of preterm and full-term babies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/pssa.vi.1031

Keywords:

child development, preterm birth, full-term birth

Abstract

Knowing the influence of maternal-infant and environmental factors in the developmental process makes it possible to minimize delays. We intended to compare socio-demographic and developmental variables of preterm and full-term babies at three months of age, and to identify the influences of maternal-infant factors associated with the development of these babies. Participants were 275 mother-baby dyads, 168 being preterm and 107 full-term babies. We applied an interview to collect maternal-infant variables and we used the Bayley III Scales to evaluate development. The results indicated that there are significant differences between full-term and preterm babies regarding maternal education, the presence of siblings, and lack of maternal pregnancy planning. Preterm babies displayed more delays in cognitive development, expressive language, fine and gross motor development. The identification of delays at three months pointed to the importance of early stimulation programs as a protective factor to avoid developmental delays and as guidance to the primary caregivers of the baby.

Author Biographies

Rafaela Almeida Schiavo, Universidade Paulista (Unip)

Pós-doutora em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp/Bauru). Docente dos cursos de Psicologia e Pedagogia da Universidade Paulista (Unip/Bauru); diretora e fundadora do Instituto MaterOnline, Agudos, SP.

Olga Maria Piazentin Rolim Rodrigues, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Livre-docente em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp/Bauru). Docente no curso de Psicologia e do curso de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp/Bauru).

Janaína Senhorini dos Santos, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Mestranda em Fonoaudiologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho” (Unesp). Graduada em Fisioterapia pela Universidade do Sagrado Coração. Fisioterapeuta na área Neurofuncional Infantil e Equoterapia, no Centro Especializado de Reabilitação SORRI-Bauru.

Juliana Marinho Antonucci, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Graduada em Fisioterapia. Fisioterapeuta no Centro Especializado de Reabilitação SORRI-Bauru

Carolina Mormanno, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Mestre em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp/Bauru). Graduada em Psicologia.

Veronica Aparecida Pereira, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente do curso de Psicologia da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

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Published

2021-02-26

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Schiavo, R. A., Rodrigues, O. M. P. R., Santos, J. S. dos, Antonucci, J. M., Mormanno, C., & Pereira, V. A. (2021). Maternal-infant factors associated to the development of preterm and full-term babies. Revista Psicologia E Saúde. https://doi.org/10.20435/pssa.vi.1031

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