Influence of the COVID-19 Pandemic on the Quality of Life of University Students
DOI:
https://doi.org/10.20435/pssa.v14i4.2069Keywords:
quality of life, college students, social isolation, COVID-19 pandemicAbstract
Seeking to understand the perception of Quality of Life (QL), the study aimed to verify the influence of social isolation due to the pandemic of COVID-19 on the self-perception of quality of life of entrants in Physical Education courses. For that, the WHOQOL-Bref questionnaire was used. It was possible to notice that the 2nd entrance students, before the isolation, presented higher scores in the physical, psychic, and environment domains, while the students during the pandemic had an inversion of these answers. The 1st-entry college students showed significantly higher scores for these domains. The pandemic with social isolation influenced the perception of quality of life of college students, being important the development of intervention programs for a better performance of the undergraduates and quality of life.
References
Amadeu, J. R., & Justi, M. M. (2017). Qualidade de vida de estudantes de graduação e pós-graduação em Odontologia. Archives of Health Investigation, 6(11), 540–544.
Backhaus, I., D’Egidio, V., Saulle, R., Masala, D., Firenze, A., Vito, E., La Torre, G., & Mannocci, A. (2020). Health-related quality of life and its associated factors: results of a multi-center cross-sectional study among university students. Journal of Public Health, 42(2), 285–293.
Barros, M. J., Borsari, C. M. G., Fernandes, A. O., Silva, A., & Filoni, E. (2017). Avaliação da qualidade de vida de universitários da área da saúde. Revista Brasileira de Educação e Saúde, 7(1), 16–22.
Cabral, B. L., Oliveira, T. P. F., Christmann, M., Gerlach, A., Santos Brum, L., & Skupien, J. A. (2021). A Prática de Atividade Física No Período de Isolamento Social/The Practice of Physical Activity in the Period of Social Isolation. Brazilian Journal of Health Review, 4(5), 21218–21231.
Carleto, C. T., Mendes, M. C. P., Gaudenci, G. N., Gaudenci, E. M., Vanderlei, J. H., & Kauchakje, L. A. P. (2019). Saúde e qualidade de vida de universitários da área da saúde. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, 7(1), 53-63.
Claumann, G. S., Maccari, F. E., Ribovski, M., Pinto, A. A., Felden, É. P. G., & Pelegrini, A. (2017). Qualidade de vida em acadêmicos ingressantes em cursos de Educação Física. Journal of Physical Education, 28, 1–11.
Costa, B., Batista, G., Leão, N., & Paes, P. (2015). Quality of life, stages of behavioral changes and physical activity level of Physical Education students. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, 20(5), 476–482.
Crochemore-Silva, I., Knuth, A. G., Wendt, A., Nunes, B. P., Hallal, P. C., Santos, L. P., Harter, J., & Pellegrini, D. C. P. (2020). Prática de atividade física em meio à pandemia da COVID-19: Estudo de base populacional em cidade do sul do Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 25, 4249–4258.
Cunha, C. E. X., Moreira, M. M. G., Castro, L. R., Oliveira, L. B. B., Santos Carvalho, A., Souza, A. M. A., & Ribeiro, M. V. M. R. (2021). Isolamento social e ansiedade durante a pandemia da COVID-19: Uma análise psicossocial. Brazilian Journal of Health Review, 4(2), 9022–9032.
Daldegan, N., Soares, R. A. S., & Farias, J. M. (2021). Ansiedade e depressão no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Extensão & Sociedade, 12(1), 262–281.
Ferreira, J. S., Assis, T. C., Cruz, R. P. V., & Dellagrana, R. A. (2021). Impacto da Pandemia de Covid-19 Sobre a Prática de Exercícios Físicos em Mulheres. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, 25(3), 535–546.
Group, W. (1998). Development of the World Health Organization WHOQOL-BREF quality of life assessment. Psychological medicine, 28(3), 551–558.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2019). Censo da Educação Superior 2019: Notas estatísticas. Brasília
Pinto, A. P., Junior, Paula, M. S. M., & Zampieri, T. C. R. C. (2021). Caracterização e Demanda de um serviço de atendimento psicológico on-line no contexto da pandemia de COVID-19. Psicologia e Saúde em Debate, 7(1), 94–106.
Florêncio, P. G. F. Júnior, Paiano, R., & Costa, A. S. (2020). Isolamento social: consequências físicas e mentais da inatividade física em crianças e adolescentes. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, 25, 1–2.
Langame, A. P., Neto, J. A. C., Melo, L. N. B., Castelano, M. L., Cunha, M., & Ferreira, R. E. (2016). Qualidade de vida do estudante universitário e o rendimento acadêmico. Revista brasileira em Promoção da Saúde, 29(3), 313–325.
Lantyer, A. S., Varanda, C. C., Souza, F. G., Padovani, R. C., & Viana, M. B. (2016). Ansiedade e qualidade de vida entre estudantes universitários ingressantes: Avaliação e intervenção. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 18(2), 4–19.
Malta, D. C., Gomes, C. S., Szwarcwald, C. L., Barros, M. B. A., Silva, A. G., Prates, E. J. S., Machado, I. S., Souza, P. R. B., Júnior, Romero, D. E., Lima, M. G., Damacena, G. N., Azevedo, L. O., Pina, M. F., Werneck, A. O., & Silva, D. R. P. (2021). Distanciamento social, sentimento de tristeza e estilos de vida da população brasileira durante a pandemia de Covid-19. Saúde em Debate, 44, 177–190.
Mendes-Netto, R. S., Silva, C. S., Costa, D., & Raposo, O. F. F. (2012). Nível de atividade física e qualidade de vida de estudantes universitários da área de saúde. Revista de Atenção à Saúde, 10(34), 47–55.
Nur, N., Kıbık, A., Kılıç, E., & Sümer, H. (2017). Health-related quality of life and associated factors among undergraduate university students. Oman Medical Journal, 32(4), 329.
Ogushi, M. M. P., & Bardagi, M. P. (2015). Reflexões sobre a relação estudante-universidade a partir de uma experiência de atendimento em orientação profissional. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, 12(19), 33–50.
Oliveira, E. S., Rodrigues, C. S., Araújo, A. R., Viegas, Z. V. B., Brandão, F. B. A., & Salvador, E. P. (2021). Nível de atividade física e fatores relacionados em universitários da área da saúde: Um estudo longitudinal. Journal of Physical Education, 32(1), 1–8.
Oliveira, L. V., Rolim, A. C. P., Silva, G. F., Araújo, L. C., Lima Braga, V. A., & Coura, A. G. L. (2021). Modificações dos Hábitos Alimentares Relacionadas à Pandemia do Covid-19: Uma Revisão de Literatura. Brazilian Journal of Health Review, 4(2), 8464–8477.
Organização Mundial da Saúde. (1998). Development of the World Health Organization WHOQOL-BREF quality of life assessment. Psychological Medicine, 28(3), 551–558.
Pinho, A. P. M., Dourado, L. C., Aurélio, R. M., & Bastos, A. V. B. (2015). A transição do ensino médio para a universidade: Um estudo qualitativo sobre os fatores que influenciam este processo e suas possíveis consequências comportamentais.
Silva, D. A. S., Pereira, I. M. M., Almeida, M. B., Silva, R. J. S., & Oliveira, A. C. C. (2012). Estilo de vida de acadêmicos de educação física de uma universidade pública do estado de Sergipe, Brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 34, 53–67.
Sá, C. S. C., Pombo, A., Luz, C., Rodrigues, L. P., & Cordovil, R. (2021). Distanciamento social covid-19 no Brasil: Efeitos sobre a rotina de atividade física de famílias com crianças. Revista Paulista de Pediatria, 39, 1–8.
Vargas, T. M., Vargas, L. M., Cantorani, J. R. H., & Pedroso, B. (2020). Qualidade de vida em ingressantes e concluintes de diferentes cursos universitários. Revista Interdisciplinar de Estudos em Saúde, 9(1), 39–48.
Vo, T. Q., Tran, D. D., & Dinh, H. T. T. (2020). Health-related quality of life among undergraduate dentistry students in Ho Chi Minh, Vietnam: A cross-sectional WHOQOL-BREF study. Journal of Pharmacy & Pharmacognosy Research, 8(3), 201–210.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published on journal Psicologia e Saúde holds the copyrights of all texts published by it. Due to that, there is a demand for a letter of copyright cession (see Appreciation). The full reproduction of any article of this Journal in other publications, by any means, requires a written authorization of the Editorial Board. Partial reproductions of articles (abstracts, more than 500 words of text, tables, pictures and other illustrations, sound files) should have the written permission of the Editorial Board and the Authors.