Reasons that Lead Women to Weight Loss: A Study in Southern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.20435/pssa.v13i1.995Keywords:
weight loss, motivation, media, women, BrazilAbstract
The objective of this study was to understand why adult women in Brazil desire and attempt to lose weight. In a qualitative approach using semi-structured interviews, participants were 25 adult women in southern Brazil aged 19-59 who have tried to lose weight or modify their bodies. Thematic categories emerged: motivations and influences to lose weight, external and internal pressure to lose weight, and influences from the media and the ideal of beauty which point to factors like the media, family, and society step in nutritional education of Brazilian women. These factors influence decisions related to weight loss and pursuit of a beautiful body; this cult of thinness influences women to lose weight and makes physical appearance an essential dimension of the female identity. Programs are also needed that regulate the media in its use of models involving standards of beauty which are followed and copied by the general population.
References
Ainett, W. S. O., Costa, V. V. L., & Sá, N. N. B. (2017). Fatores associados à insatisfação com a imagem corporal em estudantes de nutrição. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento, 11(62), 75-78. Recuperado de http://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/487
Altenburg, H. (2007). Associação do sobrepeso, obesidade I e II e circunferência da cintura com sintomas de ansiedade e depressão (Dissertação de Mestrado, Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, SP). Recuperado de http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1386
Alvarenga M. S., Philippi S. T., Lourenço B. H., Sato P. M., & Scagliusi F. B. (2010). Insatisfação com a imagem corporal em universitárias brasileiras. Jornal Brasileiro de Psiquiatria., 59(1), 44-51. doi:http://dx.doi.org/10.1590/S0047-20852010000100007
Alvarenga, M. S., & Dunker, K. L. L. (2014). Media influence and body dissatisfaction in Brazilian female undergraduate students. Mexican Journal of Eating Disorders, 5(1): 20-28. doi:http://dx.doi.org/10.1016/S2007-1523(14)70373-8
Alves, D., Pinto, M., Alves, S., Mota, A., & Leirós, V. (2009). Cultura e imagem corporal. Fundação Técnica e Científica do Desporto, 5(1),1-20. Recuperado de http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2009000100002
Barbosa, B. R. S. N., & Silva, L. V. (2016). A mídia como instrumento modelador de corpos: Um estudo sobre gênero, padrões de beleza e hábitos alimentares. Razón y Palabra, 94, 672-687. Recuperado de www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/732/743
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo (Edição revista e ampliada). São Paulo: Edições 70.
Bauer, M. W., & Gaskell, G. (2015). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático (13a ed.). Petrópolis: Editora Vozes.
Befort, C. A., Greiner, K. A., Hall, S., Pulvers, K. M., Nollen, M. L., Charbonneau A., . . . Ahluwalia, J. S. (2006). Weight-related perceptions among patients and physicians: How well do physicians judge patients' motivation to lose weight? Journal of General Internal Medicine, 21(10), 1086-1090. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.1525-1497.2006.00567.x
Benau, E. M., Plumkoff, J., & Timko, C. A. (2018). Women's dieting goals (weight loss, weight maintenance, or not dieting) predict exercise motivation, goals, and engagement in undergraduate women: a self-determination theory framework. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 17(6), 553-567. doi:http://dx.doi.org/10.1080/1612197X.2017.1421683
Bernardes, Q. C. B., Paiva, V. A., & Borges, C. C. (2015). O crescente uso de medicamentos e produtos emagrecedores: Bases científicas x dados empíricos. II Congresso de Ensino, Pesquisa e Extensão da UEG: Interdisciplinaridade e currículo, uma construção coletiva (20 a 22 de outubro), Campus Pirenópolis, Goiás. https://www.anais.ueg.br/index.php/cepe/issue/view/190
Boas, L. M. S. V., Camargo, B. V., & Rosa, A. S. (2017). O pensamento social de universitários sobre beleza e cirurgia estética. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 69(2),187-206. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v69n2/13.pdf
Brandão, V. L., Nascimento Filho, I. D., & Ogawa, W. N. (2014). Emagrecer: Dietas da moda versus reeducação alimentar. Revista Cereus, 6(2). Recuperado de http://ojs.unirg.edu.br/index.php/1/article/view/551
Christoph, M. J., Loth, K. A., Eisenberg, M. E., Haynos, A. F., Larson, N., & Neumark-Sztainer, D. (2018). Nutrition facts use in relation to eating behaviors and healthy and unhealthy weight control behaviors. Journal of Nutrition Education and Behavior, 50(3), 267-274. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.jneb.2017.11.001
Cooper, D. R., & Schindler, P. S. (2016). Métodos de Pesquisa em Administração (12a ed.). São Paulo: McGraw Hill Education.
Creswell, J. W. (2010). Projeto de Pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. (2a ed.). Porto Alegre: Artmed.
Dionne, M. M., & Yeudall, F. (2005). Monitoring of weight in weight loss programs: A double-edged sword? Journal of Nutrition Education and Behavior, 37, 315-318. doi:http://dx.doi.org/10.1016/S1499-4046(06)60162-0
Donaghue, N., & Allen, M. (2016). “People don't care as much about their health as they do about their looks”: Personal trainers as intermediaries between aesthetic and health-based discourses of exercise participation and weight management. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 14(1), 42-56. doi:http://dx.doi.org/10.1080/1612197X.2015.1016086
Dutra, J. R., Souza, S. M. F., & Peixoto, M. C. (2015). A influência dos padrões de beleza veiculados pela mídia, como fator decisório na automedicação com moderadores de apetite por mulheres no Município de Miracema-RJ. Revista Transformar, 7, 194-213. Recuperado de http://www.fsj.edu.br/transformar/index.php/transformar/article/view/40/37
Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. The Academy of Management Review, 14(4), 532-550. doi:http://dx.doi.org/10.2307/258557
Dino (2018, 06 de 2018). Segundo informações, mercado de estética segue em expansão. Exame. Recuperado de https://exame.abril.com.br/negocios/dino/segundo-informacoes-mercado-de-estetica-segue-em-expansao/
Farhat, T., Iannotti, R. J., & Simons-Morton, B. (2010). Overweight, obesity, youth, and health-risk behaviors. American Journal of Preventive Medicine, 38(3), 258-267. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.amepre.2009.10.038
Floriano, R. S., Mazur, C. E., Scwarz, K., Benincá, S. C., & Machado, T. W. M. (2016). Nutritional analysis of weight loss diets published in a women’s magazine (Dietas para emagrecimento publicadas em um magazine direcionado ao público feminino: análise do conteúdo nutricional). Scientia Medica, 26(2). doi:http://dx.doi.org/10.15448/1980-6108.2016.2.22663
French, A. S., & Jeffery, R. W. (1994). Consequences of dieting to lose weight: Effects on physical and mental health. Health Psychology, 13(3), 195-212. doi:http://dx.doi.org/10.1037/0278-6133.13.3.195
Frieze, I. H. (2013). Guidelines for Qualitative Research Being Published in Sex Roles. Sex Roles: A Research Journal, 69, 1-2. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s11199-013-0286-z
Gerber, K. P., Forte, G. C., & Schneider, A. P. (2018). Estado nutricional e percepção da imagem corporal de trabalhadores de Porto Alegre. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento, 12(69), 59-65. Recuperado de http://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/652/507
Godoi, C. K., Melo, R. B., & Silva, A. B. (2010). Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: Paradigmas, estratégias e métodos (2a ed). São Paulo: Saraiva.
Guimarães, I. C. (2018). Estado nutricional, avaliação de transtornos alimentares e autoimagem corporal em universitárias do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento, 12(70), 196-204. Recuperado de http://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/677
Hickman, B. W., Gates, G. E., & Dowdy, R. P. (1993). Nutrition claims in advertising: A study of four women's magazines. Journal of Nutrition Education, 25(5), 227-235. doi:http://dx.doi.org/10.1016/S0022-3182(12)81000-4
Hill, A. J. (2006). Symposium on Nutrition and health in children and adolescents Session 3: Eating behaviour and early indicators of metabolic syndrome. Motivation for eating behaviour in adolescent girls: The body beautiful. Proceedings of the Nutrition Society, 65(4), 376-384. https://doi.org/10.1079/PNS2006513
Janssen, I., Craig, W. M., Boyce, W. F., & Pickett. W. (2004). Associations between overweight and obesity with bullying behaviors in school-aged children. Pediatrics, 113(5), 1187-1194. doi:http://dx.doi.org/10.1542/peds.113.5.1187
Kessler, A. M., & Poll, F. A. (2018). Relação entre imagem corporal, atitudes para transtornos alimentares e estado nutricional em universitárias da área da saúde. Brazilian Journal of Psychiatry, 67(2),118-25. doi:http://dx.doi.org/10.1590/0047-2085000000194
Laus, M. F. (2012). Influência do padrão de beleza veiculado pela mídia na satisfação corporal e escolha alimentar de adultos (Tese da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, Brasil). Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59134/tde-26032013-100917/pt-br.php
Lübeck, R. M., Sampaio, C. H., & Vieira, M. H. (2016). Antecedentes e consequentes da intenção do uso de emagrecedores. Revista Organizações em Contexto, 12(24), 207-325. Recuperado de http://www.spell.org.br/documentos/ver/43244/antecedentes-e-consequentes-da-intencao-do-uso-de-emagrecedores
Magalhães, L. M., Bernardes, A. C., & Tiengo, A. (2017). A influência de blogueiras fitness no consumo alimentar da população. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento, 11(68), 685-692. Recuperado de http://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/629
Marangoni, J. S., & Maniglia, F. P. (2017). Análise da composição nutricional de dietas da moda publicadas em revistas femininas. Revista da Associação Brasileira de Nutrição, 8(1), 31-36. Recuperado de https://www.rasbran.com.br/rasbran/article/view/565
Melo, C. M., & Oliveira, D. R. (2011). The use of apetite inhibitors by women: An insight based on the gender perspective (O uso de inibidores de apetite por mulheres: um olhar a partir da perspectiva de gênero). Ciência & Saúde Coletiva, 16(5), 2523-2532. doi:http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000500022
Murari, K. S., & Dorneles, P. P. (2018). Uma revisão acerca do padrão de autoimagem em adolescentes. Revista Perspectiva: Ciência e Saúde, 3(1), 155-168. Recuperado de http://sys.facos.edu.br/ojs/index.php/perspectiva/article/view/209
Novaes, J. V., & Iannelli, A. M. (2015). A dimensão simbólica do corpo e o fenômeno social da corpolatria. Revista Interdisciplinar da UFT, 2(1), 176-189. doi:http://dx.doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2015v2n1p176
O’Dea, J., & Abraham, S. (2001). Knowledge, beliefs, attitudes, and behaviors related to weight control, eating disorders, and body image in Australian trainee home economics and physical education teachers. Journal of Nutrition Education, 33(6), 332-340. doi:http://dx.doi.org/10.1016/S1499-4046(06)60355-2
O’Driscoll, L. M., & Jarry, J. L. (2015) Interpersonal rejection results in increased appearance satisfaction for women who rely on body weight for self-worth. Body Image, 12, 36-43. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2014.09.003
Pedlow, C. T., & Niemeier, H. M. (2013). Sociotropic cognition and eating disordered attitudes and behavior in young adults. Eating Behaviors, 14(2), 95-101. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.eatbeh.2012.10.001
Pillitteri, J. L., Shiffman, S., Rohay, J. M., Harkins, A. M., Burton, S. L., & Wadden, T. A. (2008). Use of dietary supplements for weight loss in the United States: Results of a national survey. Obesity, 16(4), 790-6. doi: http://dx.doi.org/10.1038/oby.2007.136
Richardson R. J. (1989). Pesquisa Social: Métodos e técnicas. São Paulo: Atlas.
Sarge, M. A., & Knobloch-Westerwick, S. (2017). Mechanisms of influence for weight loss in popular women’s health media: A content analysis of health and fitness magazines. Journal of Communication in Healthcare: Strategies, Media and Engagement in Global Health, 10(4), 260-272. doi:http://dx.doi.org/10.1080/17538068.2017.1327128
Saueressig, M. R., & Berleze, K. J. (2010). Análise de influências em dietas de emagrecimento. Psico, 41(2), 231-238. Recuperado de http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/viewFile/5538/5319
Schnettler, B., Grunert, K. G., Orellana, L., Sepúlveda, J., Miranda, H., Lobos, G., . . . Etchebarne, S. (2017). Dietary restraint, life satisfaction and self-discrepancy by gender in university students. Suma Psicológica, 24(1), 25-33. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.12.001
Sharafizad J. (2018). Informal learning of women small business owners. Education + Training, 60(1), 82-103. doi:http://dx.doi.org/10.1108/ET-01-2017-0006
Sharratt, N. D., Jenkinson, E., Moss, T., Clarke, A., & Rumsey, N. (2018). Understandings and experiences of visible difference and romantic relationships: A qualitative exploration. Body Image, 27, 32-42. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2018.08.002
Simpson, C. C., & Mazzeo, S. E. (2017). Skinny is not enough: A content analysis of fitspiration on Pinterest. Health Communication, 32(5). doi:http://dx.doi.org/10.1080/10410236.2016.1140273
Souza, M. R. R., Oliveira, J. R., Nascimento, E. R., & Carvalho, E. S. S. (2013). Droga de corpo! Imagens e representações do corpo feminino em revistas brasileiras. Revista Gaúcha de Enfermagem, 34(2); 62-69. doi:http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472013000200008
Stake R. E. (1995). The Art of Case Study Research. Thousand Oaks: SAGE Publications.
Stokes, R., & Frederick-Recascino, C. (2003). Women's perceived body image: Relations with personal happiness. Journal of Women & Aging, 15(1),17-29. doi:http://dx.doi.org/10.1300/J074v15n01_03
Strehlau, V. I., Claro D. P., & Laban Neto, S. A. (2015). Does vanity boosts the consumption of cosmetics and aesthetic surgical procedures in women? An exploratory investigation (A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória). Revista de Administração, 50(1), 73-88. doi:http://dx.doi.org/10.5700/rausp1185
Taglietti, R. L. Riepe, S. B. Maronezi, T. B., & Teo, C. R. P. A. (2018). Tratamento nutricional para redução de peso: Aspectos subjetivos do processo. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento, 12(69), 101-109. Recuperado de http://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/660
Teixeira, P. J., Silva, M. N., Mata, J., Palmeira, A. L., & Markland, D. (2012). Motivation, self-determination, and long-term weight control. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(22), 1-13. doi:http://dx.doi.org/10.1186/1479-5868-9-22
Vale, A. M. O., & Elias, L. R. (2011). Transtornos alimentares: Uma perspectiva analítico-comportamental. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 13(1), 52-70. doi:http://dx.doi.org/10.31505/rbtcc.v13i1.432
Van Vonderen, K. E., & Kinnally, W. (2012). Media effects on body image: Examining media exposure in the broader context of internal and other social factors. American Communication Journal, 14(2), 41-57.
Vargas, V. M. (2005). O peso do desejo: Discursos dos obesos mórbidos submetidos à cirurgia bariátrica. (Dissertação de Mestrado, Centro de Filosofia e Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil). Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/103087
Vidale, G. (2017, 17 de julho). Estética: Procura por procedimentos não cirúrgicos aumenta 390%. Revista Veja. Recuperado de https://veja.abril.com.br/saude/estetica-procura-por-procedimentos-nao-cirurgicos-aumenta-390/
Vinuto, J. (2014). A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: Um debate em aberto. Temáticas, 22(44), 203-220. Recuperado de https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/tematicas/article/view/2144/0
Westermann, S., Rief, W., Euteneuer, F., & Kolhmann, S. (2015). Social exclusion and shame in obesity. Eating Behaviors, 17, 74-76. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.eatbeh.2015.01.001
Yin, R. K. (2010). Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The articles published on journal Psicologia e Saúde holds the copyrights of all texts published by it. Due to that, there is a demand for a letter of copyright cession (see Appreciation). The full reproduction of any article of this Journal in other publications, by any means, requires a written authorization of the Editorial Board. Partial reproductions of articles (abstracts, more than 500 words of text, tables, pictures and other illustrations, sound files) should have the written permission of the Editorial Board and the Authors.