What’s (Im)Possible to Say: A Psychoanalytic Discussion about the Scarifications Among Adolescents Today

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/pssa.v1i1.2187

Keywords:

self-harming practices, adolescence, contemporary issues, writing, Psychoanalysis

Abstract

Scarifications in adolescence have gained the status of a social problem, challenging health knowledge and practices, including psychology and psychoanalysis. This article is the result of a master's dissertation, which stemmed from questions raised during practice with adolescents at a Psychosocial Care Center (CAPS). The aim of the article was to discuss, from a psychoanalytic perspective, the role of self-harming practices in the discourse and lives of female adolescents. The research, based on a qualitative method, used as its corpus the posts of adolescents on Facebook groups who identify with self-harming practices. The results allowed the aim of this work to be achieved and led to the conclusion that the adolescents, through their posts, attempt to give form to what they cannot name, to the imponderable, to what manifests as the pain of existence. Thus, it was evident the identification among adolescents who resort to self-harming acts, highlighting the supplementary function in the formation of groups, as well as the inventive nature in writing the impossible, pointing to the importance of psychoanalytic listening in offering other ways that allow these adolescents to adopt a new subjective position in the face of the malaise and suffering they experience.

Author Biographies

Marina Diniz Luna do Nascimento, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Universidade Federal da Bahia (UFBA), Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Departamento de Psicologia – Salvador, BA. Doutoranda em Psicologia pela linha de pesquisa de contextos de desenvolvimento, clínica e saúde na Universidade Federal da Bahia (UFBA), bolsista de doutorado CAPES, pesquisadora colaboradora do Grupo de Trabalho (GT): Psicanálise, Política e Clínica da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP). Mestre em Psicologia Clínica pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). Psicanalista.

Edilene Freire de Queiroz, Universidade Católica de Pernambuco

Pós-doutorado na Université de Aux-Marseille I. Doutora em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Antropologia Cultural pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora Associada da Université Catholique de l’Ouest – Angers. Membro-fundadora da Associação Universitária de Pesquisa em Psicopatologia Fundamental. Lider do Grupo de Pesquisa do CNPq: Psicanálise e interlocuções: Clínica, Política e Cultura. Desenvolve pesquisas na área de Psicologia Clínica e Psicanálise, com ênfase em tratamento e prevenção, investigando principalmente sobre psicopatologia e sobre a clínica da adoção e filiação. Professora titular e membro do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica da Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) e do Laboratório de Psicopatologia Fundamental e Psicanálise. Psicanalista.

Paula Cristina Monteiro Barros , Universidade Católica de Pernambuco

Doutora em Psicologia Clínica pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), em cotutela com a Université Paris Diderot – Paris 7. Professora da Graduação em Psicologia e da Pós-Graduação em Psicologia Clínica na UNICAP. Membro do Laboratório de Psicopatologia Fundamental e Psicanálise da UNICAP e do Núcleo de Estudo e Pesquisa sobre Juventudes. Psicanalista.

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Published

2025-03-17

How to Cite

Diniz Luna do Nascimento, M., Freire de Queiroz, E. ., & Cristina Monteiro Barros , P. . (2025). What’s (Im)Possible to Say: A Psychoanalytic Discussion about the Scarifications Among Adolescents Today. Revista Psicologia E Saúde, 17, e17022187. https://doi.org/10.20435/pssa.v1i1.2187

Issue

Section

Dossiê: Psicanálise e Saúde