Studies on the Diagnostic Instruments for Autism Spectrum Disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/pssa.v1i1.3013

Keywords:

autism spectrum disorder, diagnosis, instruments

Abstract

Introduction: According to data from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE, 2020), Brazil had 3.3 million people with autism spectrum disorder (ASD), of which 45.6 million had some type of disability; however, there are still difficulties in diagnosing, due to the few instruments validated for the Brazilian population, which has caused an increase in the number of people diagnosed with this characteristic, which puts the criteria and referrals for care into discussion in health units or private clinics. The aim of this work is to identify and analyze the set of academic productions that are available on the website of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and on PubMed that address ASD diagnostic instruments. Methodology: A systematic review of academic productions was carried out in the CAPES and PubMed databases, from 2014 to 2024. The descriptors were: autism spectrum disorder with the Boolean operator “and” diagnosis, autism spectrum disorder “and “evaluation”. After selecting the productions identified in the aforementioned databases, an integrative analysis of this set was carried out. Results: 5 were analyzed articles, which demonstrated the need for investment in research to build diagnostic instruments that are adapted and validated for the reality of the Brazilian population, since the most cited instruments were DI-R, ADOS (including the ADOS-2 version), CARS and M-CHAT.

Author Biographies

Janine Juli Morais Lima, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Pós-graduanda em Psicologia na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Bacharel em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Membro do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Humano e Educação Especial da UFMS.

Renata Pereira Furtado, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Pós-Graduanda em Psicologia na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Bacharel em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Membro do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Humano e Educação Especial da UFMS.

 

Alexandra Ayach Anache, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Estágio pós-doutoral em Educação Especial na Universidade Federal de São Carlos, e em Educação na Universidade de Brasília, com ênfase em educação especial. Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Especialista em Métodos e Técnicas de Ensino pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Licenciada e graduada em Psicologia pela UCDB. Professora titular e coordenadora do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Humano e Educação Especial da UFMS.

References

Anache, A. A., & Corrêa, F. (2010). As políticas do Conselho Federal de Psicologia para a avaliação psicológica. In Conselho Federal de Psicologia (Ed.), Avaliação psicológica: Diretrizes na regulamentação da profissão (pp. 19–30). Conselho Federal de Psicologia.

Alchieri, J. C., & Bandeira, D. R. (2002). Ensino da avaliação psicológica no Brasil. In Conselho Federal de Psicologia (Ed.), Temas em avaliação psicológica (pp. 35–39). Conselho Federal de Psicologia.

American Psychiatric Association. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (5ª ed.). Artmed.

Assumpção Junior, F. B., & Pimentel, A. C. M. (2000). Autismo infantil. Brazilian Journal of Psychiatry, 22(1), 37–39. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-44462000000600010

Bueno, J. M. H., & Peixoto, E. M. (2018). Avaliação psicológica no Brasil e no mundo. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(número especial), 108–117. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000208878

Carvalho, M. C. L., Albuquerque, M. C. S., Palitot, M. D., & Chaves, C. M. C. M. (2021). Instrumentos psicométricos de sondagem do transtorno autista: Uma revisão sistemática. Revista Psicopedagogia, 38(117), 433–448. https://doi.org/10.51207/2179-4057.20210035 DOI: https://doi.org/10.51207/2179-4057.20210035

Centers for Disease Control and Prevention. (2023, March 23). CDC finds more children with autism spectrum disorder (ASD) are being identified at earlier ages. https://www.cdc.gov/media/releases/2023/p0323-autism.html. Acesso em 10.abr.2024.

Coutinho, J. V. S. C., & Bosso, R. M. V. (2015). Autismo e genética: Uma revisão de literatura. Revista Científica do ITPAC, 8(1), 1–14.

Patto, M. H. S. (1997). Para uma crítica da razão psicométrica. Psicologia USP, 8(2), 47–62. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65641997000100004

Primi, R. (2018). Avaliação psicológica no século XXI: De onde viemos e para onde vamos. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(spe), 87–97. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000209814

De Paoli, J., & Machado, P. F. L. (2022). Autismos em uma perspectiva histórico-cultural. Gesto-Debate, 5(2), 123–136. https://doi.org/10.29327/gestodebate.v5.n2.p123-136

Farias, E. S. D. (2012). Algumas diretrizes para a avaliação psicológica. Psicologia em Revista, 18(2), 351–353. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2012v18n2p351

Instituto Brasileiro de Geografia E Estatística. (2023, 7 de dezembro). Censo demográfico 2020: Brasil tem 14,4 milhões de pessoas com deficiência. Agência de Notícias IBGE. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/43463-censo-2022-brasil-tem-14-4-milhoes-de-pessoas-com-deficiencia. Acesso em 10.abr.2024.

Reppold, C. T., & Noronha, A. P. P. (2018). Impacto dos 15 anos do SATEPSI na avaliação psicológica brasileira. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(número especial), 6–15. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000208638

Silva, C. C. E., & Elias, L. C. D. S. (2020). Instrumentos de avaliação no transtorno do espectro autista: Uma revisão sistemática. Avaliação Psicológica, 19(2), 189–197. DOI: https://doi.org/10.15689/ap.2020.1902.09

Vianna, G. A., dos Santos, M. F. R., Cavichini, P. A., & Martins, V. B. (2023). Transtornos do espectro autista ao longo do desenvolvimento humano. Brazilian Journal of Health Review, 6(5), 19571–19580. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv6n5-010

Virués-Ortega, J. (2010). Applied behavior analytic intervention for autism in early childhood: Meta-analysis, meta-regression and dose-response meta-analysis of multiple outcomes. Clinical Psychology Review, 30(4), 387–399. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.01.008

Vygotsky, L. S. (2011). A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, 37(4), 863–869. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400012

Vygotsky, L. S. (1989). A formação social da mente (P. Souza, Trad.). Martins Fontes. (Obra original publicada em 1934).

Published

2025-07-25

How to Cite

Lima, J. J. M., Furtado, R. P., & Anache, A. A. (2025). Studies on the Diagnostic Instruments for Autism Spectrum Disorder. Revista Psicologia E Saúde, 17, e17183013. https://doi.org/10.20435/pssa.v1i1.3013

Issue

Section

Dossiê: “Avanços e Desafios da Avaliação Psicológica”