Videos and Play: Technology for the Development of Children in Shelter and Guidance for Caregivers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/pssa.v1i1.2665

Keywords:

play, technology and society, pandemic, child development, caregivers, shelter

Abstract

Introduction: The child development of children in foster care can be compromised due to the conditions to which they are exposed, such as the breakdown of emotional ties and poorly qualified caregivers. Playing is a resource for good childcare practices. Objective: Based on a survey of the needs of children and caregivers, create interactive videos to encourage children to play and expand caregivers' understanding of child development during the pandemic. Methods: This is a qualitative action research study. Data collection took place online, via the Google Meet® platform, with individual and group meetings based on semi-structured interviews. Data were analyzed using thematic content analysis. Results and discussion: 5 children and 13 caregivers participated. Themes related to reception, child development and playing emerged, which supported the creation of videos for caregivers and children. Conclusion: Offering videos aimed at playing and promoting child development in the context of the pandemic appears as a tool that enables care and interaction in the institutional space.

Author Biographies

Regina Helena Vitale Torkomian Joaquim, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

[Autora para contato] Pós-doutorado pelo Departamento de Saúde Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (USP), e pós-doutorado em Ciências da Reabilitação pela Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Minas Gerais (EEFFTO-UFMG). Doutora e mestre em Educação do Indivíduo Especial pela Universidade Federal de São Carlos Docente do Departamento de Terapia Ocupacional e no Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional na Universidade Federal de São Carlos.

Marcela Fabiana Rodgher Mazzoni, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Terapeuta Ocupacional pela Universidade Federal de São Carlos. Mestranda em Terapia Ocupacional no Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional na Universidade Federal de São Carlos. É membro do Grupo de Pesquisa CNPq: Terapia Ocupacional: Processos do Desenvolvimento, Ocupação Humana e Tecnologias em Saúde, parte do Laboratório de Atividade e Desenvolvimento do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos.

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Published

2025-11-06

How to Cite

Joaquim, R. H. V. T., & Mazzoni, M. F. R. (2025). Videos and Play: Technology for the Development of Children in Shelter and Guidance for Caregivers. Revista Psicologia E Saúde, 17. https://doi.org/10.20435/pssa.v1i1.2665

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Articles